W roku 1993 firma Nike rozpoczęła program zbierania zużytych butów sportowych różnych marek. Firma recyklingowała stare buty, a materiały powstałe z produkcji nowej serii obuwia poddawała ponownemu przetworzeniu. Powstały materiał wykorzystano również do tworzenia nawierzchni sportowych. Firma Adiddas z kolei wprowadziła do sprzedaży obuwie wykonane z zużytych sieci rybackich oraz plastiku pochodzącego z odpadów znajdujących się w morzach i oceanach.
W ślad za ideą dobra środowiska poszły także takie marki jak Puma i Reebok przedstawiający serie obuwia ekologicznego, wyprodukowanego z tworzyw biodegradowalnych. Hiszpańscy projektanci (firmy One Moment) stworzyli produkt funkcjonalny i w 100% biodegradowalny – buty, które powstają z całkowicie naturalnych surowców: skamieniałych materiałów organicznych, polimerów naturalnego pochodzenia, naturalnych włókien oraz kartonów z recyklingu wykorzystanych do produkcji opakowań. Materiał z którego wykonano obuwie zapewnia wysoki komfort użytkowania, dopasowuje się do anatomicznego kształtu stopy oraz pozwala stopom oddychać a jednocześnie po zużyciu można je wyrzucić do kompostownika. Rozkładają się przez 6 miesięcy i mogą służyć jako nawóz do użyźniania gleby. Na interesujący pomysł wpadła tez holenderska marka (Oat). Wykorzystane materiały to między innymi oddychające płótno i elastyczne podeszwy z zatopionymi nasionami, które wypuszczają pędy po zakopaniu buta.